De zionistische Amerikaanse metalband Disturbed speelt op 15 oktober in Vorst Nationaal als onderdeel van een Europese arenatournee, georganiseerd door Live Nation. De tournee werd in februari 2025 aangekondigd – meer dan een jaar na het begin van de genocide in Gaza, en een dik half jaar nadat zanger David Draiman foto’s deelde waarop hij bommen signeert voor het Israëlische leger. Die beelden staan nog altijd online. Draiman profileert zich al jaren als uitgesproken zionist, en voert actief propaganda voor het Israëlische leger op zijn sociale media.
Artiesten zoals Kneecap en Bob Vylan worden in Europa en de VS gecanceld, geboycot of gecriminaliseerd omdat ze zich uitspreken tegen oorlog en tegen de afslachting van een volk. Disturbed promoot openlijk een regime dat precies dát uitvoert, en krijgt daarbovenop de grootste podia van het continent. Dat is geen neutraliteit, dat is een dubbele standaard die geweten straft en geweld beloont.
Wie verdient er bij ons aan deze show? De band natuurlijk, maar vooral Live Nation. Het bedrijf organiseert de tournee, exploiteert de zaal via het beat-netwerk en beheert ook de ticketverkoop via Ticketmaster. Toen journalisten vroegen om een reactie, verklaarde Vorst Nationaal “neutraal” te blijven en verwees door naar Live Nation – opmerkelijk, want Vorst is zelf een Live Nation-zaal. Een verdere reactie van Live Nation België blijft voorlopig uit.
Live Nation is een beursgenoteerd Amerikaans concern dat in België het merendeel van de grootste festivals (onder meer Rock Werchter, Graspop, Dour) bezit of aanstuurt, de belangrijkste zalen en de grootste ticketingservice van het land beheert en het leeuwendeel van de grotere shows van nationale en internationale acts organiseert of mee organiseert. De drie grootste aandeelhouders zijn Liberty Media van miljardair John Malone en de financiële reuzen Vanguard en BlackRock – beide zijn ze ook topinvesteerders in de wapenindustrie. Voor hen telt alleen winst; ethiek komt pas ter sprake als ze voor reputatieschade vrezen.
Toch blijven we in België trots op ons rijke festival- en livelandschap, vaak zonder goed te beseffen dat een aanzienlijk deel van de winst gewoon terugvloeit naar Amerikaanse aandeelhouders met belangen in oorlog, olie en wapens. Wat lokaal overblijft, zijn (tijdelijke) jobs, productiekosten en een illusie van culturele autonomie. De vraag is dus niet alleen of het Disturbed-concert in Vorst moet doorgaan, maar wat het betekent als de machtigste speler in de sector bewust winst haalt uit een band die openlijk oorlogsideologie uitdraagt – en wat dat zegt over de waarden die wij als publiek met onze tickets financieren.
Marijn Lems (kunstcriticus en journalist), Katrien De Ruysscher(actrice)





